Leta i den här bloggen

torsdag 19 augusti 2010

Kaffe på morgonen

är någonting som min kropp behöver.

Förstår inte varför.

Ungefär som vädret just nu.

Förstår inte det heller.

Men å andra sidan hade jag tidig semester i år och var brunare än normalt.

Om det berodde på kaffeintaget eller om det berodde på att vi hade så otroligt mycket sol på vår semester låter jag vara osagt.

Skadeglad? Ha. Nerå. Bara insiktsfull.

Drömde att jag somnade i ett knä igår.

Mjuka fantastiska fingrar smekte mitt huvud och gjorde mig alldeles hemskt avslappnad.

Jag minns att jag försökte hålla ögonen uppe.

Men tror att det under en mystiskt sekund knutits fast trådar i mina ögonfransar.

Låg där med huvudet alldeles avslappnat i ett knä, vilket för övrig måste varit det bästa knät, annars hade jag inte vågat.

Slappna av alltså. Så mycket.

Någon måste ha dragit i trådarna och stängt mina ögonlock.

För jag hade velat titta. Länge.

Det sket sig.

Vaknade till och upptäckte att knät försvann.

Inte mitt alltså, utan det jag låg i.

Ska skynda mig hem efter jobbet och försöka återuppleva känslan.

Fast om inte i dag, så kanske i morgon.

Det som däremot är äkta fakta utan att snurra till det, är att jag lyckade med konststycket att spilla ut ett helt värmeljus med flytande stearin över min hand i går.

Hade tappat upp bad. Och tänt ljus. Jaja, kalla mig fjollig. Men jag gillar det fladdrande ljuset i badrummet, då jag badar skumbad.

Badade klart och eftersvettades lite. Hett bad på nåt vis.

Tittade en stund på teven.

Kom på att jag var tvungen att gå och lägga mig.

Gick inom badrummet för att kvällskissa. Ja jag gör sånt. Kissar alltså.

Skulle blåsa ut ljusen.

Har stora lungor. Starka sådana.

Blåste jättehårt.

Såg ljuset glida längs skåpet där det stod på. Glida mer. Falla av kanten.

Ibland är tanken dum och får min kropp att agera innan jag kommit på om agerandet var speciellt smart.

Jag fångade ljuset med handen, för att det inte skulle trilla i golvet.

Aj...

Såg ut som en vaxdocka ett tag där. I alla fall handen.

Lite fränt var det att sitta på huk över toastolen och pilla väck stearinet.

Så lite ohårigare, lite lenare hand på något vis.

Så vad har egentligen kaffet att göra med detta då?

Jo det ska jag förklara en annan gång.

Ett annat fakta är att vitlök är en bra grej.

Speciellt i mat.

Och mot vampyrer.

Tänk om man skulle göra en rätt av vampyrkött.

Och ha i vitlök.

Skulle det skära sig redan i stekpannan?

Och skulle då vampyrköttet blöda?

Gissa om vampyren som stod bredvid skulle bli hetsad.

Se allt detta blod och inte kunna smaka, på grund av vitlöken.

Jag gillar att smaka.

Vitlök.

Vitlöksglass hade varit nåt.

Velat slicka på en sådan

För sån är jag.

Slickglad liksom...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar