Leta i den här bloggen

onsdag 11 februari 2009

Gudomliga allmänläkare

Mr X. Denna fantastiska doktor. Här kommer dagens inlägg om dessa allmänläkare och deras Gudomliga krafter. Det som skrivs hädanefter är den ordagranna:
- Jag har sån förskräcklig hosta och hög feber. Får inte sova på nätterna pga all hosta, säger jag
- Jaså. Ta av dig på överkroppen så får jag lyssna på dina lungor
Jag klär av mig, och Mr X tar stetoskopet och lyssnar både fram och bak på bröstkorgen. Han hummar litegrann och kollar sen i öronen och halsen. Han känner med sin tumme på sitt pek och långfinger, som om han gör det universella penga tecknet.
- Du har feber, säger han.
- Mmm, svarar jag.
- Du får gå in till sköterskan och lämna ett prov på din sänka. Om den inte är bra så kommer du in hit igen.
- Ok, svara jag och tar på mig kläderna igen och traskar ut i korridoren.
Ett stick i fingret och en temp i öronen och fem minuters väntan. Mr X kommer och vi går in till hans arbetsrum igen.
- Du har influensan, men skulle du få hög feber innan söndag får du komma tillbaka för då har du lunginflammation.

Vänta lite här... Influensa eller lunginflammation? Det är ju som att jämföra Kinakäk med pizza. Visst bägge två är mat, men det är väl en förbannat stor skillnad på smak och utseende?
Allmänläkare borde bli stadsminstrar. De skulle lösa alla problem med en gul receptlapp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar