Leta i den här bloggen

tisdag 31 augusti 2010

Hur är det egentligen med utrycket

vakna på fel sida?

Idag vaknade jag.

Igen.

I min säng.

Igen.

Har hör att någon sagt: Du har nog vaknat på fel sida idag.

Jaha, tänker jag.

Vaknade jag på sidan tolv, femtioåtta eller vilken sida då?

Brukar oftast vakna i ryggläge.

Någongång har jag vaknat på magen.

Eller på någons mage.

Vaknade nog i någons mage med.

Fast det var jättelänge sedan.

Så det minns jag inte.

Okej. Låt oss säga att jag skulle vakna på sidan.

Vilken sida är den rätta då?

För att kunna säga att man vaknat på fel sida bör ju någon veta vilken sida som är ofel.

Den högra eller vänstra?

Om man ligger framför en spegel då?

Då är ju höger vänster.

Och såklart tvärtom med.

Då blir det jobbigt.

Säkert.

Nu valde jag att vakna.

Tar det som ett framsteg.

Eller ett baksteg.

Eller felsidosteg.

Sån är jag.

Vakglad liksom...

1 kommentar:

  1. Jag tror att det gamla uttrycket "att vakna på fel sida" kommer från att hjärtat sitter lite mer till vänster, och sover man på vänster sida pressas hjärtat av de inre organen och efter ett tag kan det bli obekvämt och svårt att andas. De flesta föredrar att sova på höger sida om man frågar runt. Mao rätt sida.
    Fast om man är romantiker kan man tolka "rätt sida" som den sidan av din älskade där du skyddar henne mot yttre hot. tex närmast fönstret. Då är det ju sidan av sängen man pratar om och inte sida på kroppen. En tolkningsfråga :)

    SvaraRadera